Andrej
Braxatoris Sládkovič bol básnik-filozof štúrovskej školy. Študoval na cirkevnom
lýceu v Banskej Bystrici a neskôr teológiu v Nemecku. Ako 18-ročný
sa zamiloval do dcéry z meštianskej rodiny Márie Pischlovej, ktorá mu bola
inšpiráciou pri napísaní najväčšej slovenskej lyrickej básne – Marína (291
strof x 10 veršov).
Aj
keď sa Marína zaraďuje k ľúbostnej lyrike (lyrika srdca a duše),
ktorá je poddruhom osobnej lyriky a jej predmetom je sám básnik, jeho
prežívanie, pocity a myšlienky, je to predovšetkým spoločenská lyrika. Má
národno-obrannú funkciu. Opisuje lásku k národu a vlasti
a Sládkovič v nej dáva do opozície svet ideálu a skutočný svet, v
ktorom žije. Marína má však aj prvky
prírodnej lyriky. Autor zobrazuje prírodu stredného Slovenska a využíva symboly.
Hron a Sitno majú preňho taký význam ako u iných autorov Tatry a Dunaj,
ktoré určujú prirodzené hranice Slovenska. V básni je dôležitý vertikálny
pohyb. Básnik smeruje do vznešených výšok, kde nachádza dokonalý svet, ale vždy
sa vracia späť na zem, do života, ktorý je plný trápenia a v ktorom
žije slovenský národ.
Sládkovič
používa množstvo protikladov, napr. časnosť – večnosť, poézia – próza netrebná,
šťastie – bôľ, krása – peknota. Peknota je preňho pominuteľná krása. Skutočná
krása je tá vnútorná a syntézou krás je Marína. Autor jej v básni
dáva rôzne mená – „bohyňa rovná Lade“, „krásy kráľovná“, „anjel dobroty,
neviny“. Je preňho viac ako milenka. Je to alegorická bytosť, celý básnikov
svet a túžba jeho duše. Marína zjednocuje všetky jeho sny – túžbu po
lepšom, vzdelanejšom Slovensku, po slobodnej vlasti, cnosti, dobre, vernosti...
Marína má však aj črty, ktoré ju približujú obyčajným smrteľníkom. Cíti žiaľ, obavu,
bolesť a pôsobí na ňu čas. Existuje tiež podobnosť medzi Marínou
a Mínou Jána Kollára. Obe boli tiež pre autorov zdrojom inšpirácie, sú
syntézou krás a alegorickými postavami podobnými anjelom, nie ženy
z mäsa a kostí. Podobne ako Danteho Beatrice sprevádza po raji, Mína
sprevádza Kollára po slovanskom nebi a pekle a Marína Sládkoviča po Slovensku.
Autor
porušoval štúrovský kánon, bol najmenej ľudový zo všetkých štúrovcov
a najviac sa uňho prejavuje vzdelanie. „Sládkovičova strofa“ nie je
dokonalá, má nepravidelný výskyt dierézy a nedodržiava sa v nej
rytmicko-syntaktický paralelizmus (veršový presah). Nedominuje v nej
združený rým ako u štúrovcov, ale využíva aj striedavý a obkročný rým. Používa menej
kvalitný gramatický rým, čiže slová v rovnakom gramatickom tvare (búrov,
kúrov).
Lyrická
báseň Marína je nadčasová. Autor v nej hovorí o otroctve potrieb,
vernosti, rýchlej dobe, v ktorej sa človek nemá čas zastaviť a žiť
duchovný život a o láske, ktorá bude navždy aktuálnou témou.
Spočiatku
sa mi táto báseň nepáčila, pretože som jej celkom dobre nerozumela. Postupne sa
mi však začala páčiť, zaujali ma niektoré jej časti a autorov obrazný
jazyk. Myslím si, že je to náročné dielo a na jeho dokonalé pochopenie je
potrebný hĺbkový rozbor a vedomosti z dejín literatúry, Uhorska,
literárnej teórie, teológie, mytológie a množstva iných oblastí.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára