Andrej
Sládkovič, vlastným menom Braxotoris, bol básnikom a filozofom štúrovskej
školy, ktorý tvoril pod vplyvom Heglovej filozofie. Študoval na cirkevnom lýceu
v Bánskej Štiavnici, v ktorom sa neskôr zamiloval do dcéry
z meštianskej rodiny – Márie
Pischlovej. Ich nenaplnená láska sa stala námetom pre veľkú a veľmi známu
lyrickú skladbu s názvom Marína.
V tomto
diele sa stretávame hlavne s prvkami spoločenskej lyriky, teda predmetom
pozorovania sa stáva miesto, krajina alebo národ a s prvkami intímnej
respektíve ľúbostnej lyriky. Objektom pozorovania v ľúbostnej lyrike
nie sú len autorove city, myšlienky a nálady, ale dokonca aj autor sám.
Ide o tzv. lyriku srdca a duše.
Andrej
Sládkovič svoju lásku Marínu
zidealizoval, stala sa alegorickou bytosťou (vílou, anjelom). Už v 1.
strofe môžeme vidieť elegantnú kompozičnú triádu. Tézu predstavuje krása, ktorá
je originálna, inšpiratívna a vyvoláva v nás hlbšiu emóciu. Antitézou
je peknota, teda pominuteľná krása a syntézou je samotná Marína, ktorá je
pre básnika centrom, živlom, nebom a jednotou. Básnikova Marína je všetko,
v čo verí a jedine vtedy, by sa mu zrútil svet, keby mu povedala nie
: No možno strhnúť svet môj celý jedného slova hrozné strely, slova toho
z úst tvojich : ,,Nie!” Autor
v básni dáva Maríne rôzne mená ako napr.: milenka, bohyňa rovná Lade,
krásy kráľovná a anjel dobroty a neviny. Marína je syntézou všetkých
básnikových snov. V diele taktiež vidíme podobnosť medzi Marínou
a Kollárovou Mínou, pretože obidve boli milenkami, inšpiráciou a mali
niečo podobné s Beatrice od Danteho Aligieriho.
Sládkovič
nechal v básni vyniknúť aj ďalší
významový motív – vlastenecký, čo bolo typické pre
štúrovcov, lebo literatúra Slovenska v 19. storočí mala národno-obrannú funkciu. Za symboly Slovenska si zvolil Sitno
a Hron. Aj samotnú Marínu nazýval dcérou alebo vílou Hronu.
O Andrejovi
Sládkovičovi hovoríme, že je najmenej ľudový básnik zo štúrovcov, lebo
nedodržiaval ,,štúrovský kánon. ” V jeho dielach sa neuplatňovala dôsledne dieréza (polveršová prestávka) a pravidelný
výskyt združeného rýmu. Taktiež narúšal rytmicko-syntaktický paralelizmus
a bol kritizovaný štúrovcami vraj pre nedostatok
vlasteneckého motívu.
Zdroj: Gregorová, I., Lapitka, M.: Literatúra pre 2. Ročník gymnázií
a stredných odborných škôl. Bratislava : Príroda, 2009. 89 s. ISBN 978-80-10-01799-7
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára